6 ting 4SOUND kan gøre, for at få det til at spille

4sound-optimering

I går foreslog min ven Mikkel, at vi tog i 4SOUND og trykkede lidt på noget af det nye grej. Faktisk foreslog han, at vi tog i Aage, hvilket er kælenavnet for dét butikken hed for nogle år siden (Musikhuset Aage Jensen). Det hænger ved, fordi det på mange måder er et bedre navn. Men det er en anden snak.

Det var over et år siden, jeg sidst havde været i butikken, men efter ti minutter, blev jeg ramt af en velkendt følelse; slap og uengageret stemning.

Jeg talte med Mikkel om det bagefter, og vi blev enige om, at der er nogle ting, der ret enkelt og uden større omkostninger, ville kunne løfte oplevelsen:

#1 Sæt prismærker på alle produkter

Det lyder basalt, men halvdelen af produkterne, var der ikke prismærker på. Eftersom et lydmodul, der ligner alle andre lydmoduler, kan koste alt fra 499,- til 25.000,- er det afgørende, at man hurtigt kan få at vide, om det er i den høje eller lave ende af budgettet. Løsningen er nem, så det er svært at forstå, at der ikke er styr på det.

#2 Sørge for at de ting, der står fremme er sat til

Hovedparten af de produkter, vi havde lyst til at prøve, kunne vi ikke få lyd ud af. Det virker jo helt fjollet, når man lever af at sælge produkter, som i høj grad har brug for at blive rørt ved og lyttet til, men ikke desto mindre, måtte vi flere gange nøjes med at trykke på knapper, tangenter og pads, uden at høre noget lyd samtidig.

4SOUND sælger nogle ganske udemærkede høretelefoner for omkring 300,- og det burde være enkelt og en god investering at sætte sådan et par til hvert keyboard, lydmodul og dj-pult. Eller at man kunne få udleveret et par høretelefoner, når man kom ind i butikken.

#3 Hyr et par friske fyre (m/k) til at ekspedere

Jeg er ikke i tvivl om, at dem, der arbejder i 4SOUND er dygtige til deres fagområde og kan give god rådgivning til dem, der har brug for det. Derfor virker det fjollet, at disse dygtige mennesker skal stå og vente på hinanden for at ekspedere kunder i kassen.

Der er tydeligvis mange der kommer ind i butikken og ved, hvad de vil have. Det vil derfor være oplagt, at hyre et par friske ekspedienter, der kunne styre kassen, og så kunne de fagdygtige fokusere på at rådgive, vejlede og sælge mere.

#4 Gøre det lettere at spotte “det nye”

Det går stærkt indenfor musikproduktion, så der kommer hele tiden nye produkter. Jeg har en forventning om, at 4SOUND er med helt fremme, når det gælder, hvad der rør sig i branchen og fra producenterne.

Der er også et fint udvalg af nyt, men der står også meget gammelt og til dels uddateret gear. Det er ærgeligt. For jeg får ikke hjælp til at skelne mellem, hvad der er nyt og hvad der er gammelt. Det er oplagt at dele udstillingen op, så det var lettere at se, hvad der er nyt og hvad der er sidste års model (og dermed en mulighed for at gøre en god handel).

#5 Reducere i antal og udvalg

Apropos en god handel, så er der ikke mange tilbud i 4SOUND – eller også er dem, der er bare umulige at spotte. Vi fandt et par rodekasser med oldgamle kabler, og ellers noget ældre grej, der var sat 10-15 % ned. Ikke noget, der fik dankortet til at brænde i lommen for et impulskøb.

Der er også mange papkasser inde i butikken, hvilket giver en lager-agtig oplevelse. Jeg er sikker på, at det er rigtig svært at få plads til det hele på det lager 4SOUND har i tilknytning til butikken, men så ville jeg da gøre en del for at optimere den plads, der så er.

Det kunne være ved at have færre styk af hvert produkt, og lave et strammere samarbejde med hovedlageret og webshoppen. Hvis det skulle være et produkt var udsolgt (grundet at man kun har få styk på lager), ville jeg da synes det var god stil, hvis det var en mulighed at få sendt det direkte hjem til mig – gratis naturligvis.

#6 Giv up-and-coming DJ’s en chance

Kælderen i 4SOUND er dedikeret produkter, der ligger i krydsfeltet mellem at producere musik og mixe musik. Når man går ned af trappen virker det desværre bare lidt som at gå ned på et lager, mere end ned til scenen på klubben, hvor jeg om et halvt år skal fyre den max af for en crazy crowd…

Det vil være lige til højrebenet at bringe noget mere af “drømmen” ind i butikken. Så hvorfor ikke hyre nogle håbefulde talenter, der synes det kunne være fedt at stå og øve deres skills og spille nogle fede numre mod at få rabat på nogle produkter til at skabe noget stemning. Så ville 4SOUND også få besøg af deres venner og gøre noget for vækstlaget, hvilket vil være med til at sikre deres egen eksistens fremadrettet.

Masser af potentiale

Alt i alt, er der masser af potentiale. 4SOUND virker bare mere som et lager med udstilling af produkter, end et sted, hvor der er fokus på at fyre den af og få en smagsprøve på, hvordan det er at leve drømmen om klub-/producerlivet.

Der er masser af fremtid i musikken, og det har aldrig været mere tilgængeligt at lade sin skabekraft komme musikalsk til udtryk. Så jeg håber 4SOUND tager udfordringen op og finder ud af at bruge deres fordel i at være en rigtig butik som en upside, i stedet for at sakke bagud og blive overhalet af webshops som Thomann.de, der har skarpere priser, og bliver bedre og bedre til at præsentere produkterne online.