Hæng lige på to minutter

Hæng lige på to minutter

Jeg siger det, du siger det, alle siger det: Hæng lige på to minutter. Ofte siger vi det i telefonen.

To minutter er bare meget sjældent to minutter. Min erfaring siger, at det kan være alt mellem 42 sekunder og 21 minutter.

Så hvorfor er vi så upræcise?

Det er et tidskoncept mere end en tidsangivelse

To minutter startede givetvis med, at det er en mængde tid alle mennesker forventes at kunne holde til at vente. Det er så blevet udvandet af, at vi bruger det i flæng. Men det er okay. Virker det til.

For det er blevet socialt accepteret, at to minutter ikke bruges om noget, der tager 120 sekunder, men mere angiver at det tager “kort tid”.

Det er ikke noget, der kan klares på fem-ti sekunder. Men heller ikke noget, der kræver, at vi stopper op og laver en ny aftale.

Forskellige forventninger øger risiko

Risikoen ved at to minutter ikke angiver to minutter er, at det bliver op til den enkelte, hvad to minutter forventes at dække over.

Hvis jeg siger to minutter, og synes det er ok, at det tager 8-10 minutter, så får vi problemer, hvis du forventer to minutter betyder under 3 minutter.

Du vil opleve, at have ventet væsentlig længere end jeg sagde du skulle forvente at vente. Det er irriterende, for det giver ekstra ventetid, hvilket alle synes er spildtid.

Kan du blive mere præcis?

Hvis du selv er blevet irriteret over at have ventet længere end to minutter på et tidspunkt, vil jeg opfordre dig til at lægge mærke til, hvordan du selv bruger “to minutter” (eller fem sekunder, ti minutter, en halv time).

Brug lidt tid på at tænke over, hvordan du kan blive mere præcis i din angivelser af tid og dermed opbygge mere afstemte forventninger med de mennesker, du laver aftaler med.

Det behøver ikke tage mere end to minutter.

Lignende artikler