Men er det realistisk?

Jeg gik en tur ned af Vesterbrogade i København i dag. I nummer 23 ligger JYSK:

Som det fremgår af billedet, er der et eller andet vigtigt JYSK gerne vil kommunikere (men dog ikke vigtigt nok til, at det blive lavet som en decideret folie med dyner og glade mennesker). Fuld af nysgerrighed over, hvad det er der er så vigtigt, at det sidder to gange i hvert vindue, gik jeg tættere på:

Aha – cykler er uønskede. Men er det realistisk, når man har butik på en af Københavns mest centrale gader, og byen er kendt i hele verden for at være cykelby? Det er måske et ledende spørgsmål, for jeg synes jo bestemt det er virkelighedsfjernt i forhold til, hvor man har lagt sin butik, og hvordan kunderne ankommer.

Dynefirmaet kommunikerer, at de ikke er interesseret i at løse dit behov med at få parkeret din cykel, mens du vil lægge penge i deres butik. De fortæller derimod, at de gerne vil have du holder deres facade fri for din cykel. Det er da en skøn måde at indlede en kunderelation på…

JYSK på Vesterbrogade er desværre ikke alene om at ignorere, at der er en masse kunder, der er på cykel, og som mangler et godt sted at stille cyklen, mens de handler. En kort optælling på min tur viser at 12 ud af 16 butikker frabeder sig cykler foran facaden, uden at komme med forslag til, hvor man så kan gøre af den:

Igen; er det realistisk? Overhovedet ikke! Når man så ser på, hvor meget butikker kan gøre ud af at sørge for kundeparkering til biler, så kan det virkelig undre mig, at der ikke er den samme tanke for, hvad kunder der ankommer på cykel (som i downtown København nok udgør 50 %) skal gøre af deres transportmiddel, mens de plejer butikkens bundlinje med deres penge.

Som det er tilfældet med JYSK på Vesterbrogade, så respekteres skiltningen heller ikke. Der er cykler over det hele ude foran – et faktum, der får JYSKs trussel til at fremstå inkonsekvent. Og som understreget, at der er et reelt problem at løse her.

Hvad skal man så gøre? En god løsning på den udfordring må bestemt være noget værd, for det er tilsyneladende en nød der er svær at knække for butikkerne. Nogen kan dog:

Kingfish har investeret i et cykelstativ, og anviser dermed et oplagt sted at stille sin cykel. Det er en investering på under 3000,- og så er der styr på cyklerne (no pun intended). 

JYSK på Vesterbrogade har et ca. 50 m2 område indenfor gadedøren, hvor der står plastikbaljer med svampe, klude og alskens andre varer. Dette område er helt åbent og ligger før man går ind i selve butiksområdet. Hvad med at nedbringe antallet af baljer og frigøre plads til et cykelstativ med plads til 10 cykler. Så kunne skiltningen udenfor være: “Tag din cykel med indenfor i varmen – vi har også en luftpumpe, hvis du har brug for det.” Og jeg ved godt JYSK ikke er en cykelhandler, men jeg er sikker på det er noget man husker, hvis det er JYSK der sikrer, at man ikke skal køre rundt på halvfladt dæk resten af dagen. Og alene den atypiske kommunikation, der inviterer cyklerne indenfor, vil skabe nye tankebaner hos kunderne, som måske udløser en historiefortælling over aftensmaden hjemme i lejligheden…