Det kan være svært nok at komme afsted til træning, så her er mine fem bedste lifehacks, der optimerer hele showet omkring selve træningen.

1. Køb en hængelås uden nøgle

Det er skideirriterende at holde styr på den lille nøgle til en hængelås, når man dingler rundt i et træningscenter i stramme bermudashorts uden lommer.

Som instruktør har jeg fundet min andel af mistede nøgler – og kender de første 10 venner, der har fået deres lås klippet op, fordi nøglen var blevet væk.

Derfor anbefaler jeg en hængelås med kode istedet for nøgle.

Jeg har to styk fra Abus; én med trecifret kode og én med fire. Den med tre tal (model 155/30) er nemmest at bruge, da den er lettest at se koden på, når man skal dreje den ind i forhold til vinklen en lås hænger i på de fleste skabe.

Den firecifrede version (model: 155/40) er mere sikker i både tykkelse af bøjle og fordi der er et ciffer mere i koden. Men den er lidt mere bøvlet i brug (vi taler tre sekunder pr. oplåsning – døm selv, hvad din tid er værd).

For begge låse gælder, at bøjlen er i hærdet stål, hvilket er vigtigt, da det gør det sværere at nappe den over – så gå udenom de billige, der ikke har hærdet stålbøjle.

Sådan en lås koster lige over 100,- og den ene af mine har nu holdt i fem år uden probz. Det er under 2,-/måned. Billigt!

2. Gør din drikkedunk personlig

Forestil dig at du lige har pumpet en 18 kgs håndvægt op 12 gange. Du er forpustet og skal have en slurk vand. Så du snupper din blå Maxim drikkedunk og slubrer en stor slurk i dig.

Netop som du synker, får du øjenkontakt med ham den store fyr i tanktoppen, der står ved siden af og stirrer på dig med en blanding af foragt og overraskelse. I næste sekund forstår du hvorfor…du drikker af hans drikkedunk!

Ikke en fed scene, du lige har lavet dér, og nu skal du deale med at have indtaget mundbakterier fra en fyr, du ikke kender – og han skal enten afskrive drikkedunken eller i gang med kogekedel, eddike og syrebad. Ufedt.

Undgå at det sker igen, ved at give din drikkedunk et personligt præg – for der er altid én, der har en drikkedunk magen til din.

Jeg har købt et par ruller af det mest specielle isoleringstape, jeg kunne opstøve, og har siden givet alle mine drikkedunke en omgang med tapen. Det holder til både opvaskemaskine, kogende vand og dunkholderen på min mountainbike.

Du kan også bruge en tusch eller et vinylklistermærke (papirbaserede etiketter dur ikke), men husk at markere hele vejen rundt på dunken, så du kan genkende den på afstand uanset hvordan den vender.

3. Anskaf en handy sæbedims

Hver gang jeg er til træning, ser jeg fyre slæbe på 1,5 liters Super Extra Value-versioner af en Sanex-sæbe. Det er helt sikkert godt for guns lige at tage den ekstra workout ved at slæbe sæben frem og tilbage, men jeg gider ikke.

Derudover går de nemt i stykker eller åbner sig under transport…og man skal ikke have prøvet at have shampoo i hele tasken mange gange, for at være motiveret for et alternativ (yes, det røg der er digitalt kamera på en gang).

Jeg har købt et par GoToobs og fyldt dem op med min yndlingssæbe. Det er fedt (og kan også bruges på rejser).

De er svære at opdrive og hvis du finder dem, koster de 50,-/stk., så et alternativ er at finde noget lignende på eBay (søg på “silicone squeeze bottle).

Jeg kan klart anbefale en model med sugekop også – så undgår du at skulle “bukke dig efter sæben” ;-)

4. Hav en træningstoilettaske

Når vi nu er ved dét med at gøre sig selv pæn og nogenlunde velduftende igen efter træning, så kan jeg anbefale at investere i en dedikeret toilettaske til træningstasken, hvor du har et ekstra sæt af de ting du bruger. I min har jeg ansigtscreme, deo, voks, vatpinde og sæbedimsen.

Min er fra The North Face, koster omkring små 300,- og har en forholdsvis opsigtsvækkende farve, hvilket gør, at den er nem at finde, ikke bliver stjålet og heller ikke bliver forvekslet af dem, der har én magen til i sort eller gul (ja, jeg er all about funktion over looks).

5. Smid en proteinbar i tasken

Jeg dyrker ikke “proteinshowet” med at stå og fedte med proteinpulver, lunken mælk og en high-tech shakerflaske efter træning. Jeg prøver at spise varieret og træner ikke efter at få svulmende guns, så jeg vil hellere have rigtig mad.

Så jeg anbefaler ikke, at at du skal køre sådan en bar ned hver gang. For ernæringsmæssigt, er de et stykke fra spidskål og økomælk – og så koster de 20-25,-/stk. hvilket hurtigt løber op, hvis du er afsted 2-3-4 gange om ugen.

Når jeg anbefaler en proteinbar i træningstasken, er det for at tage højde for de dage, hvor den glipper med madplanlægningen, så du må handle på vej hjem fra træning. Snupper du din proteinbar inden du tager badet, når den at virke i din krop, og du har lige reddet dig selv fra at impulskøbe chokoladekiks eller femten liter nougatis.

Jeg har prøvet forskellige slags, og spiser pt. Questbars, da de har et lavt indhold af sukker. De smager ikke som en chokoladebar, ligesom mange andre proteinbarer gør, men det synes jeg er et plus. For smager den som slik (!), så spiser jeg bare én hver gang – og det var jo netop ikke idéen.

Så selvom det kan lyde kontraintuitivt, vil jeg anbefale dig at finde en proteinbar, du ikke nødvendigvis synes smager fantastisk. Og når du så snupper den, så huske at smide en ny i træningstasken, så du igen er klar til at overvinde en hektisk dag.

Hvordan optimerer du din træning?

Det var fem træningshacks fra mig. Hvis du prøver nogen af dem, hører jeg gerne om din erfaring.

Har du selv et hack du vil dele, så skriv en kommentar eller skyd en mail.

God træning! ??

Lignende artikler