Organa – sidder den ved siden af leveren?

Det er efterhånden nogen tid siden Organa blev lanceret, men både navnet og markedsføringen irriterer mig. Jeg forstår det nok ikke, eftersom designet blev nomineret til en Creative Circle og fik omtale på dieline.com. Så lad mig være den første til at opstille muligheden for, at jeg ikke er kyndig nok til at bedømme sådanne sager. Men min mening som lægmand og potentiel kunde kan jeg da åbne op for.

Som sådan kan jeg godt lide produkt-typen – “økologisk læskedrik med mindre tilsat sukker”. Altså dét jeg kan få at vide om det på hjemmesiden, hvilket dog er sparsomt, hvilket bringer mig til mit første ankepunkt: Hvorfor står der ikke mere om, hvad det er lavet af, hvordan det produceres osv? Ikke specielt øko-oplyst og 2009-fremme-i-skoene. Men det er så også House of Beer = Carlsberg, der står bag. Og det betyder mere interesse for salg og logistik, end ingrediensoplysninger såvidt min erfaring siger mig.

Organa – hvordan vil det ikke lyde på tysk!

Mit næste ankepunkt er navnet. Organa. Jeg kan godt se, hvordan man kom på at det var en mulighed, men jeg synes altså det lyder som noget man bruger til en halsoperation: “Ræk mig lige en organa og en tang…” – eller måske som en der har fået forkert fat i, hvad det er pizzarierne ynder at kaste over en pizza som et “finishing touch”. Det er min mening, men jeg ville personligt nok have brugt lidt mere tid på navnelegen. Jeg synes ikke organa er appetitligt. Tredje ankepunkt er designet. Ikke så meet selve flaskerne og etiketterne – men hjemmesiden. Hvorfor har de ikke et godt billede af produktet (flaskerne) som reklamebureauethar. Hvorfor skal det være de der hygiejnebindreklamegrafik-ovaler?

Så er vi også ved at være der

Fjerde og sidste ankepunkt er teksten. På websitet står:

We could use some fancy marketing speak to describe our drink. But we believe that’s not necessary as it’s all in the name.

OK, men lad mig så lige sakse et par vendinger fra beskrivelsen af de tre varianter:

klar og hvidgylden med en blød kulsyreudvikling (…) Delikat frugtig sødme (…) Kulsyren er blød og nænsom (…) Dufter af sensommerens fuldmodne hyldebær med et let strejf af jasmin.

OK2. Det er for mig en lummer beskrivelse af frugtdrik, og hvis det er et eksempel på ikke-fancy marketing speak, så tror jeg ikke jeg tør læse den fancy, affrugt frygt for at blive opstemt. Jeg har stadig ikke fundet en Organa, da der ikke står så simpel en ting, som hvor jeg kan købe en flaske. Har du fundet dem eller smagt dem, hører jeg gerne om det. Velbekomme.